یکی از تاکتیکهای تبلیغاتی که در سالهای اخیر برخی سفارش دهندگان تبلیغات، تولید و انتشار تبلیغات غیرقانونی و حاشیه ساز را در دستور کار خود قرار داده اند. بدین صورت که سفارش دهنده تبلیغ به صورت آگاهانه و با برنامه ریزی قبلی اقدام به تهیه و تولید تبلیغات با تیزر یا محتوای غیر اخلاقی یا غیرقانونی میکند و پس از آنکه تبلیغ مورد نظر با گستردگی در فضای مجازی منتشر و به اصطلاح وایرال گردید به دلیل زیر پا گذاشتن قانون مورد برخورد قرار میگیرد و این برخورد نیز در رسانه های خبری منعکس میگردد، اما در نهایت برند آن محصول یا خدمت با کمک همین خبرسازیها برای افکار عمومی شناخته و ماندگار میگردد.
حال هفته گذشته با نمونه ای از این تبلیغات در فضای مجازی مواجه شدیم. یک شرکت خصوصی که کارکنانش هیچ ارتباط مستقیمی با مشتریان ندارد، تصویری از مجموعه کارمندانشان در فضای مجازی و به صورت عمومی منتشر کرد که در این تصویر به شکلی عجیب و سوالبرانگیز، همه کارمندان خانم این شرکت بدون پوشش سر حضور داشتند. این تصویر پس از انتشار با واکنشهای گوناگونی مواجه شد و ظرف مدت کوتاهی در شبکه های اجتماعی وایرال گردید. در نهایت نیز سایتهای خبری، خبر از تشکیل پرونده قضایی در خصوص حجاب کارمندان خانم یکی از بخشهای این شرکت دادند و چنین نوشتند که ساختمان اداری این شرکت بهطور موقت توسط اماکن فراجا بخاطر مسئله حجاب پلمب شده است.
اما پس از مدت کوتاهی روابط عمومی این شرکت اعلام کرده که فروشگاه اینترنتی شرکت مذکور همچنان فعال است و تمام بخشها درحال خدمترسانی و انجام تعهدات خود به مشتریان و فروشندگان هستند.
خلاصه آنچه در خصوص این شرکت گفته شد به نظر میرساند، انتشار این تصویر بیش از آنکه اقدامی سهوی باشد، اقدامی برنامه ریزی شده و هدفمند بوده است. اقدامی که باعث شد بدون صرف کمترین هزینه تبلیغاتی، انتشار یک تصویر آنچنان ابتدا در شبکه های اجتماعی و سپس در سایتهای خبری و فضای عینی خبرساز شود که هیچ گاه یک تبلیغ تلویزیونی و میدانی با بهترینها شعارها و مدلها نتواند چنان نتیجه ای را حاصل نماید و حتی آوردهای بیش از یک کمپین تبلیغاتی برای شرکت مزبور داشته باشد. در نهایت نیز ژست مظلومنمایی این شرکت و کارکنانش باعث همراهی افکار عمومی با آنها گردید. مساله مهم این است که این نوع بازاریابی در سالهای اخیر و به خصوص پس از ناآرامیهای سال گذشته به شدت مورد توجه شرکتها و اینفلوئنسرها قرار گرفته است و گه گاه در خبرها میشنویم که بازیگری ناشناخته یا معلم یا پزشک و یا شخصی از هر کدام از صنفهای مختلف با اقداماتی نظیر موضعگیری تند و یا هنجارشکنی و .... ظرف مدت کوتاهی خود را در شبکههای اجتماعی مطرح میکنند، در فضای عینی سر زبانها میافتند و با صعود فالوورهای خود به رقمهای بالا در مدت کوتاه به شهرت میرسند. این شرکت نیز در سالهای گذشته بارها با روشهایی نظیر فروش کالاهای ناهنجار و یا حاشیهساز، موضعگیریهای جنجالبرانگیز کارکنان در فضای مجازی و روشهای مشابه خود را در سطح افکار عمومی مطرح کرده است. زمانیکه این اقدامات به یک روند تبلیغاتی تبدیل میشود لازم است برای مواجهه با آن راهکارهایی به روزتر از پلمپ موقت و... اتخاذ گردد و در کنار آن با افزایش سواد رسانهای مخاطبان در خصوص این اقدامات به عنوان یک تاکتیک تبلیغاتی نوین و البته غیر اخلاقی اطلاع رسانی گردد. چرا که تداوم این روند ممکن است در آینده با ناهنجاریهای بیشتر برای کسب شهرت بیشتر همراه شود و در این میان فرهنگ و اخلاق عمومی بیشترین آسیبها را از این تاکتیک تبلیغاتی خواهند خورد. زینب شاهینی
ارسال نظرات